Menu

Aansluitend op het eerste deel ‘Zie eens hoe vlot ik opgroei’ over de normale ontwikkeling van het kind (zie Huisarts Nu 2008, nr. 8) wordt in dit artikel dieper ingegaan op enkele ontwikkelingsstoornissen. Taalstoornissen, geheugenstoornissen, leerstoornissen, aandachtstekort- en autismespectrumstoornissen komen het meeste voor, apart of in comorbiditeit. Hoe vroeger de diagnose gesteld wordt en hoe vroeger specifieke interventies gestart kunnen worden, hoe gunstiger de prognose. Alert blijven voor de vroege tekenen van een ontwikkelingsstoornis blijft dan ook de boodschap.

Dankzij de technologische vooruitgang, vooral op het vlak van beeldvorming, krijgen we een steeds betere kijk op de ontwikkeling van de hersenen in subtiele interactie met de omgeving. Dit artikel geeft een overzicht van de zes belangrijke psychomentale functies die zich op die manier ontwikkelen: aandacht, geheugen, emotie, executieve functie en sociale competentie. Om mogelijke achterstand op te sporen kan het kind getest worden, maar dikwijls volstaat een klinische benadering om de ouders gerust te stellen of eventueel therapeutisch te interveniëren.